پلاستوفوم (یونولیت سقفی)

پلاستوفوم (یونولیت سقفی)


یونولیت - پلاستوفوم

یونولیت در واقع نوعی پلاستوفوم تحت عنوان پلی استایرن منبسط شده با علامت اختصاری EPS است که کاربردهای متعددی در امور بسته بندی ، عایق سازی ، آموزشی ، تبلیغاتی و ... دارد .

یونولیت پلیمری به رنگ سفید و عایق رطوبت ، حرارت و صدا است که در کارخانه های پتروشیمی تهیه می‌شود . این ماده با وزن حجمی بسیار کم (1.04 تا 1.09 گرم بر سانتیمتر مکعب) و دانه بندی های ریز و درشت ، بصورت گرانول ، ورق و بلوک در اندازه ها و ضخامت های گوناگون موجود است . برش دادن آن نیز با دستگاههای برش توسط سیم داغ به راحتی انجام می شود .

 

کاربردهای یونولیت

دکوراسیون و فضا سازی‌ های موقت

ساخت سازه‌ های سبک

ساخت ماکت و کاردستی و تابلو اعلانات

ساخت احجام و مدل های بزرگ

ساخت سردخانه

ساخت استودیوهای صدا برداری

عایق صوتی و حرارتی و دیوارها

عایق صوتی در فضاهای دارای آلودگی‌ صوتی 

در صورتیکه از یونولیت برای تبلیغات شهری استفاده شود ، باید از پوشش های پلیمری برای حفاظت آن در برابر شرایط محیطی و UV استفاده شود .

از یونولیت در سیستم سقف تیرچه – بلوک بعنوان جایگزین بلوک های سفالی یا سیمانی استفاده می شود . استفاده از یونولیت (پلی استایرن منبسط شده) به عنوان بلوک سقفی ، در صورتی مناسب خواهد بود که مواردی از قبیل ایمنی در برابر آتش سوزی ، تولرانس های ابعادی ، مقاومت (که مستقیما با چگالی مصالح ارتباط دارد) ، شکل هندسی و روش اجرای مناسب در آن رعایت گردد .

 

مزایای استفاده از یونولیت در سقف ساختمانها :

سبکی قطعات بلوک و کم شدن وزن نهایی ساختمان

کم شدن سایز تیر و ستونها و نتیجتا کاهش مصرف فولاد و آهن

کاهش 30 درصدی حجم بتن

مقاومت در برابر زلزله

عایق حرارتی ، برودتی و صوتی

حمل و نقل سریع و آسان

صرفه جویی در زمان اجرا و کاهش دستمزد

 

بلوک یونولیت مخصوص تیرچه های نیازیت ( طول ۲ و ۱ متر ، عرض ۶۵ و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر )

نشیمن این بلوکها روی ورق تیرچه 2.5 تا ۳ سانتیمتر و آویز نیز ۱ سانتیمتر است .

در صورتی که از رابیتس و یا سقف کاذب در زیر سقف های تیرچه فلزی استفاده نشود پیشنهاد می شود که آویز بلوک بیشتر از ۱ سانتی متر ( 1.5 یا ۲ سانت ) در نظر گرفته شود تا مقدار گچ و خاک زیر ورق تیرچه بیشتر از زیر بلوک پلاستوفوم اجرا شود و رد تیرچه در زیر سقف پس از نازک کاری ساختمان دیده نشود. در این صورت باید دقت کرد که وزن و حجم بتن روی سقف نیز به همان اندازه افزایش پیدا خواهد کرد .