تیرچه کامو

تیرچه کامو


اجزای تشکیل دهنده سقف کامو (پیچ و مهره ای)

سقف کامو از 5 جزء اصلی تشکیل می گردد.

1-       تیرچه کامو

2-       قالب های دائم یا موقت

3-       میلگرد افت و حرارت

4-       مهار بندهای افقی و ضربدری

5-       بتن رویه

 

در اصل تیرچه کامو یک تیرچه با عملکرد کامپوزیتی در سقف می باشد که تمامی اتصالات در آن به صورت پیچ و مهره ای می باشد و باعث می گردد علاوه بر آنکه تمامی قطعات به صورت مجزا عمل کند اتصالات آن نیز به صورت تماما مفصلی عمل کرده و در مقابل نیروها عملکرد بهینه تری از خود نشان می دهد.

نکته: به علت آنکه اتصالات به صورت پیچ و مهره ای می باشد در تمامی اجزای تیرچه می توان از مصالح پر مقاومت با وزن کمتر و مقاومت بالاتر نیز استفاده نمود. (مانند ST52, AIII)

 

بال فوقانی

که عضو فشاری بوده و از مقاطع ناودانی با یا بدون تقویت و یا هر شکلی که دارای شعاع ژیراسیون در دو جهت را دارا باشد و تشکیل می گردد که با ایجاد حفرهای مناسب در آن یال میانی از آن عبور می کند.

 

قطعات میانی

قطعات میانی به صورت میلگردهای دو سر رزوه شده بصورت قطعات جداگانه مورب و عمودی بوده که از داخل محل سوراخ های یال فوقانی و تحتانی عبور کرده و با بستن مهره و واشر مناسب به عنوان قطعات داخلی اعمال می¬گردد. با توجه به آنکه عمل جوشکاری در میلگردها حذف گردیده می توان از میلگردهای پر مقاومت نیز استفاده نمود.

عملکرد میلگردهای داخلی در مرحله اول (قبل از گیرش بتن دال) قطعات مورب و عمودی بصورت کششی و فشاری عمل می کنند. در مرحله دوم (بعد از گیرش بتن دال) پيوستگي لازم بين بال فوقاني و تحتاني و بتن پوششي (بتن درجا) را تامين نموده و سهمي از تنش برشي ناشي از بارهاي قائم را نيز تحمل مي نمايند.

 

بال تحتانی

از تسمه فولادی یا ناودانی با و یا بدون تقویت با عرض و ضخامت های مختلف می¬توان استفاده نمود که با ایجاد حفرهای مناسب در آن یال میانی از آن عبور می کند.

گلمیخ

از امتداد بال میانی و با بستن مهره روی آن به منظور ایجاد گلمیخ استفاده می گردد.

 

برشگیر انتهایی دو سر تیرچه

به منظور تامین نیروهای برشی در دو طرف می¬توان از نبشی یا ناودانی و... به صورت اتصال پیچ و مهره ای استفاده نمود.